Według statystyk OECD Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych, ale i najmniej efektywnych narodów w Unii Europejskiej. Spędzamy w pracy wiele czasu, lecz nie przekłada to się na nasze sukcesy zawodowe, a ponadto negatywnie wpływa na nasze życie prywatne.
Brak równowagi między życiem prywatnym a zawodowym negatywnie wpływa na naszą kondycję fizyczną i psychiczną. Osoby, które uważają, że nie mają czasu dla rodziny, często czują się wyczerpane i rozkojarzone w pracy. Dodatkowo negatywne emocje i stres przenoszone na czas wolny prowadzą do problemów w relacjach rodzinnych oraz utraty ogólnego zadowolenia z życia. To z kolei prosta droga do wypalenia zawodowego. Niestety wielu pracodawców nie przejmuje się kwestią równowagi życiowej w swoim zespole. A to błąd. Cierpią na tym zarówno pracownicy, jak i firmy. Bardzo wiele osób, które wyrabiają nadgodziny, robi to pod presją przełożonych, którzy często tworzą środowisko pracy wymagające wykonywania obowiązków służbowych podczas choroby, w trakcie urlopu oraz po godzinach. Właściwa równowaga między życiem zawodowym, a sferą prywatną to dziś jeden z priorytetów decydujących o atrakcyjności pracodawcy. Na szczęście coraz większa część menedżerów, którym zależy na pozyskaniu wartościowych osób, zdaje sobie sprawę, że zwykle najbardziej kreatywni i wartościowi kandydaci do pracy to ci, który wiedzą czego chcą i do poczucia satysfakcji z życia potrzebują zarówno sukcesów zawodowych, jak i możliwości realizacji wielu innych celów – rodzinnych, artystycznych, czy sportowych. Muszą dysponować czasem na rozwijanie własnych pasji i zainteresowań oraz mieć możliwość wyrażenia siebie w innych sferach życia. Dla pracodawców, którzy mają pełną świadomość tego, że nadmierna i niewłaściwie ukierunkowana zawodowa presja negatywnie wpływa zarówno na zaangażowanie pracowników, ale też na ich zdrowie, samopoczucie, czy relacje z innymi, work-life balance nie stanowi większego wyzwania. Wspieranie realizacji celów zawodowych pracowników poprzez rozwój ich umiejętności to jedno, ale zapewnienie im przestrzeni do rozwoju kreatywności, złapania i zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i osobistym to też obowiązek nowoczesnego pracodawcy. Światowe badania dowodzą przy tym, że spełnieni prywatnie i zawodowo pracownicy są bardziej efektywni, mocniej angażują się, chętniej realizują cele biznesowe firm, zdecydowanie rzadziej zmieniają pracę.
Jakie są korzyści płynące z zachowania work-life balance ? Po pierwsze – zwiększenie produktywności i efektywności Większa liczba przepracowanych godzin wcale nie musi oznaczać, że osiągniemy więcej zakładanych celów. Bardziej wypoczęty i zrelaksowany pracownik jest w stanie wykonywać swoje zadania w krótszym czasie, jednocześnie zachowując motywację, koncentrację i kreatywność. Z tym od razu powiązane jest lepsze samopoczucie i stan zdrowia. Osoby, które potrafią zachować równowagę między życiem prywatnym i zawodowym są mniej zestresowane, a co za tym idzie zdrowsze. To przekłada się na większą satysfakcję z pracy. Osoby, które realizują swoje zadania w pracy i nie przenoszą ich do życia prywatnego, czerpią większą przyjemność z pracy. Jeśli nie pamiętasz, jak wygląda Twoje mieszkanie – to znak, że należy przystopować. Wymienione wcześniej korzyści budują również lepszy wizerunek pracodawcy i lojalność pracowników. Pracodawcy dbający o work-life balance są lepiej oceniani przez swoich pracowników i chętnie polecani. Dzięki temu łatwiej im przyciągnąć i zatrzymać w firmie najlepszych.
Określenie „równowaga między życiem zawodowym a życie prywatnym” może wskazywać, że ten, kto chce ją osiągnąć, czas między te przestrzenie powinien dzielić po równo. Bardziej właściwym będzie określenie „efektywność relacji między pracą a życiem osobistym”. Praca powinna być zharmonizowana z innymi aspektami naszego życia. Richard Branson, prezes Virgin Airlines, przyznał, że niektóre z jego najlepszych pomysłów powstały właśnie dzięki temu, że w domu rozmawiał z dziećmi o sprawach zawodowych. Nawet w okresie najbardziej wytężonej pracy, najpraktyczniej i najskuteczniej jest połączyć nasze osobiste priorytety związane z pracą, rodziną, zdrowiem czy dobrym samopoczuciem w jeden system. Taka zmiana może zaowocować podniesieniem naszego poziomu energii psychofizycznej, że nie wspomnę o takich korzyściach jak trzeźwiejsze spojrzenie na pracę, czy podniesienie poziomu koncentracji na bieżących zadaniach.
Artykuł ukazał się w Gazecie Małych i Średnich Przedsiębiorstw, wydanie Nr 10 /2019/